måndag 16 januari 2017

Haparanda vinner skönhetstävlingen

Gnistrande vit snö, lagom många minusgrader och solen som kastar guldglittrande ljusstrålar över landskapet och gör det hela magiskt! Jag är i Haparanda, Sveriges östligaste stad längst upp i Bottenviken för att göra praktik på tidningen Haparandabladet. I ett föregående inlägg skrev jag att tidningen utkommer dagligen. Det gör den inte utan den utkommer 2ggr/vecka.

Idag var jag ute och fotade dagens fråga, ni vet såna där frågor som olika människor får svara på i tidningen. Mer om det kan jag berätta i morgon.

Jag kan i alla fall avslöja att jag hade med kameran och passade på att fota medan jag letade intervjupersoner. (Människorna fotade jag med mobilen... )

Landskapet är så sagolikt vackert, människorna glada och väldigt trevliga dessutom är hela staden stressfri! Jag berättar mer i morgon. :-)

Om det är för kallt för att gå ut kan man lätt roa sig inne!

Björkarna kommer ni garanterat få se mer av!

Haparanda centrum

Till vänster i bild ligger Tingsrätten och på gatorna åker man spark.


Torne älv. På andra sidan ligger Finland. Torneå kyrka sticker upp ovanför trätopparna.

Björkar inklädda med rimfrost blir som konstverk

Gångvägen utmed Torne älv

SNÖ är väldigt exotiskt för en Stockholmare nuförtiden

gångvägen utmed Torne älv

En misstagsbild som blev så vacker att jag måste visa den för er!
(påminner inte trädet om någon sån där tjusig peruk som de hade på 1700-talet?)

Haparanda är en pittoresk småstad

Häftiga spår efter snöröjningen

Glitterfasad

På gränsen kiosken bakom Björken 

Kom hit och njut själva! Verkligheten är ändå vackrare än bilderna. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar