fredag 27 januari 2017

Andra veckan på Haparandabladet

Sanslöst vackert vinterlandskap. Det var ju inte riktigt så mörkt när jag skulle åka hem, men bilden blev vackrare så här... ;-)

Sanslöst vackert vinterlandskap del 2. 

Kukkolaforsen är fortfarande öppen. Här kan man fiska lax på sommaren. 

Jag och min kamera var på uppdrag häromdagen. Jag skulle skriva personporträtt om "sikhåvaren". Mannen jag skulle skriva om bor i Korpikylä som ligger ca 30 min härifrån Haparanda utmed väg 99. Just den här morgonen vaknade jag upp till ett gnistrande vinterlandskap och riktigt, riktigt kallt. 

Jag var ju givetvis nervös över allt möjligt innan jag åkte iväg, men jag kom fram och tillbaka i ett stycke, och fick helt sanslöst vackra vinterbilder med mig tillbaka. Eftersom jag var ute på uppdrag frö redaktionen så kunde jag inte gå ut och och fota, det var lite för kallt för det också, så jag fotade genom vindrutan på bilen och bilden på forsen tog jag helt sonika genom att dra ner sidorutan på bilen. 

Alla sätt är bra utom de dåliga sägs det ju, och för mig har det varit ett rent lyckokast att komma hit. Första veckan var lite trög, jag fattade ju inte hur nånting funkade och kände mig stressad och osäker och var till och med tveksam på att det skulle gå! 

Nu har jag fått minnen för livet och åker faktiskt hem med känslan av att jag snart är tillbaka! 
-journalist- det är ju synd att det inte finns några jobb...
-pressfotograf- alla vill ju vara fotografer nuförtiden (och det krävs ju tonvis med fina utbildningar och massor av gratisarbete för att komma in nånstans...) 

Jag har haft TUR, som har kunnat fotografera så mycket på jobbet, och haft så snälla vänner som ställt upp på alla möjliga projekt. Kombinationen mycket övning och mycket målmedvetenhet har fört mig hit till Haparanda. Vilket verkligen tydliggör att det går att lyckas även utan jättemycket utbildning om man bara hittar rätt sammanhang. Jag älskar ju att fotografera, och nu har jag verkligen fått fota allt möjligt och fått TRE ettor!!! Jag har också fått massor med utrymme i tidningen!!!

 Det känns nästan overkligt för att det är så bra! 

Jag tycker verkligen att ni ska köpa en digitalprenumeration. Det kostar bara 429kr för sex månader för nya prenumeranter.  Här är länken: Haparandabladet. Då får ni alla mina artiklar inklusive artikeln om Sikhåvaren!!! Bara den är nästan värt 429kr. ;-0

Nu till saken: dessa två veckor har verkligen varit helt fantastiska, även om det varit kämpigt ibland! För första gången på många år har jag känt att jag egentligen inte vill gå hem, men att jag inte riktigt orkar jobba mer nu. Jag kan dock inte riktigt slita mig helt så jag ska fota en grej imorgon kväll också. ;-)

Min kollega sade lite på skoj och nog lite på allvar:  
 – "Du kan ju inte åka hem nuu... du kanske ska stanna" ;-) Hon pushade också på att jag skulle fota imorgon för det blir så mycket fina bilder! 

Min handledare har givit mig så fint beröm också och verkligen lyft fram mig som bildjournalist. 

Summan av min praktik är att bra bilder säljer och att mina bilder blir väldigt bra! Jag lämnar nu redaktionen med en känsla av att ha gjort mig själv oumbärlig...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar