tisdag 22 november 2016

Knark eller bokföringsbrott?

Nu har jag varit på rättegång också. Hur kul som helst- för mig alltså, inte för den åtalade. 

Regnet skvalade mot taket på Stockholms tingsrätt men inne var det varmt och skönt. 

Steg ett var att välja rättegång. Stockholm har flera Tingsrätter och de har lagt ut sina sammanträdes scheman på nätet. Bra tänker ni då är det ju bara välja en rättegång och gå dit. 

Jag studerar på Södertörns Högskola som ligger mitt emot Södertörns tingsrätt så jag hastade dit efter sista föreläsningen för dagen. Kallt och mörkt, regn och storm...

-Hej jag skulle begära ut handlingar kan jag fråga dig då?
Mannen i disken vänder sig om och pratar med vakten. Sen vänder han sig till mig och säger 

-Just det. 
-Just det vad? 
-Du måste gå till Tingsrätten som ligger rakt över gatan, det här är Polisen... 

Ut i stormen igen. Zicksacka mellan vattenpölarna och försöka att inte blåsa bort. Jag ser inte ens någon ingång, så jag frågar en kille jag möter.
-Vet du vart man går in till Tingsrätten?
-Gå rakt fram så ser du en skylt. Sväng ner för trappan så är det precis där. 
Efter en stunds letande och svärande över att kommunen inte kan SKYLTA så hittar jag i alla fall en trappa- som är avstängd. Trappan avstängd, ta en trappa längre bort.
Då hade jag tröttnat så jag knölade mig förbi avspärrningen och ner för trappan. Nedanför höll de på att bygga ny väg och "reflexmannen" jag träffade såg väldigt förvånad ut när han såg mig, men han han aldrig reagera förrän jag var borta. 
Nja... inte om man är jag. Jag känner mig fortfarande lite skör efter vårens krasch och kände att jag inte skulle orka med "nåt tungt" så jag tänka att jag skulle gå på en ekonomirättegång... 

Bokföringsbrott... Ocker... 

Inne på tingsrätten får man gå igenom en säkerhetskontroll. Ut med allt jag hade i fickorna och i handväskan, och så skulle man lägga allt i plastbackar. Naturligtvis ramlade backen med "allt från handväskan" ner på golvet. Pinsamt! 

När jag äntligen var igenom fick jag i alla fall telefonnumret till den avdelning som hade hand om mitt ärende.  Jag ringde och fick ut lite handlingarna för bokföringsbrottet på mejlen. Det räckte med att titta på den fina uträkningen som nån gjort för att inse att jag hade drabbats av "tråkslag"! 

Bokföringsbrott!! Hur tänkte du nu liksom??? Jag har aldrig fått ihop några budgetar och kassaböcker har jag givit upp för länge sen. De stämmer ALDRIG! (Bara det är ju värt ett inlägg i sig egentligen.) Jag kan ingenting om bokföring heller.

Ok jag bytte till ocker. Jag ringde till Södertörns tingsrätt och fick höra ordet sekretess. Det är sekretess i ärendet.  Suck jag byter igen. 

Dagen efter fortsatte jag att försöka välja vilken rättegång jag skulle skriva om. Utifrån vart jag kan ta mig och vart jag kunde äta lunch till en rimlig kostnad och när jag i så fall måste åka hemifrån... Man får inte äta eller dricka i rättssalen vilket också stressade mig eftersom jag hade fått uppfattningen att man inte får gå ut ur salen under pågående förhandling. (Det gäller mest grupper har jag förstått nu.)

Jag prövade Nacka Tingsrätt, den vänliga människan i andra änden av telefonlinjen förklarade vänligt att rättegången jag valt var ett tungt mål som sträckte sig över flera dagar med väldigt mycket handlingar, och att det kanske blev lite mastigt att bearbeta ett så stort material på så kort tid. Hon skrattade lite när hon hörde min uppgivenhet och rekommenderade mig att titta på Södertörn eller Stockholms tingsrätt.

-Där kan man titta på tavlan och välja ett fall som verkar passa direkt. 

Tillslut hamnade jag på en rättegång om ringa narkotikabrott där den åtalade var en 23:årig man som tagit amfetamin på krogen. Det var jättespännande med rättegången och jag hoppas verkligen att jag får fler tillfällen att gå dit och skriva om rättegångarna. 

Jag blev så enormt stressad av hela valprocessen att jag var helt slut flera dagar efter. Det blir för många faktorer att ta hänsyn till att det blir överbelastning. Nu har jag i alla fall varit där och jag har skrivit ihop mitt referat som var den ena uppgiften. Nu är det bara artikeln och notisen kvar och det har jag skjutit upp tills imorgon... ;-)








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar