torsdag 6 oktober 2016

Vad var det som hände?



Dessa bilder tog jag utanför Södertörns Högskola för någon vecka sen. Jag tycker att de illustrerar journalistikens främsta utmaning.
-Att nå ut.

Det är en konst att kunna ta en bild och skriva en text som människor vill läsa. De allra flesta läser bara halva artikeln som den stackars journalisten slitit med. Bra bilder når ut. Bra bilder är bildjournalistik.

Nuförtiden ska de skrivande journalisterna även fotografera. Vi hade en lektion om det häromdagen. Jag blir mest ledsen och beklämd över att bildjournalistiken rationaliseras bort mer och mer på tidningsredaktionerna. Att fotografera är så mycket mer än en knapptryckning.

Jag är samtidigt glad och stolt över att jag tycks behärska både konsten att skriva så att någon vill läsa och ta bilder som illustrerar det jag vill ha sagt.

Just den här personen som skrev på dessa rör står säkert och kliar sig i huvudet och tänker:

-Vad fan va' det som de inte fattade?!
-Vart gick det fel??

SPARAS!
RIV EJ!
Nej. Det finns inget utrymme för tolkningar i de uttrycken.

Att nå ut är en konst. ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar