måndag 19 september 2016

Man slipper iallafall myggen!


Hur beskriver man en plats där man aldrig har varit och som man inte känner till någonting om?
När jag var barn fick vi en sån där katalog om "sommar- Sverige" hem i brevlådan. Jag tittade i broschyren och såg att det fanns ett nöjesfält av något slag i Haparanda.

-Pappa vart ligger Haparanda?
-Långt åt helvete uppe i Norrland.

Det var nog en ganska bra beskrivning...

Andra veckan i januari åker jag dit två veckor för att göra praktik på Haparandabladet. Visste ni att det är Sveriges enda trespråkiga dagstidning!
Svenska, Finska och Tornedalsfinska- Meänkieli.
Hur coolt som helst!

Ska man göra något ska man göra det ordentligt. Det kanske är ett adhd drag, ni vet det där med på eller av som jag pratat om tidigare.

Att skicka iväg ett mejl går ju på ett ögonblick, och svaret kom inom ett dygn.
Redaktionen tar gärna emot mig. Det ska bli så otroligt spännande att äntligen få ge sig ut på lite äventyr igen!

När jag sökte jobb/praktik gick jag helt på känsla. Förnuftet har dock kommit ikapp mig.

Hur tar jag mig dit??
Köra bil tar nästan tolv timmar- lika lång tid som att köra till Berlin! Det är uteslutet. Tåg tar nästan ett dygn och kräver FYRA byten så det går inte heller. (Det går bara godståg till Haparanda numera.)

Flyg...
Flyg går till Luleå och sen är det sex timmar med taxi typ. Det går ju inte heller.
Häromdagen slog det mig att jag naturligtvis måste kolla om det går flyg till någon gränsstad i Finland.
-Japp. träff på Kemi. en halvtimme med bil från Haparanda.
Till Kemi tar det bara typ tre timmar, med mellanlandning i Helsingfors- om jag flyger på fredagen...

Haparanda...
Medeltemperatur i januari är minus femton grader, så det finns helt klart risk för rimfrost på linsen...
(Jag hoppas på många vackra bilder!)

Men man slipper iallafall myggen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar