måndag 1 augusti 2016

Pride!













Moderaterna var på toppen och passade på att göra ett statement.

Säkerhetsvakter vaktade det Judiska ekipaget i tåget.


Man kan göra ett statement och ha roligt samtidigt! 
Det känns som en bra sammanfattning på hur jag ser på Pride i år. 

Jag är så otroligt stolt och glad över att bo i ett land där all kärlek är tillåten. Där vi åtminstone aktivt försöker jobba för att motverka diskriminering och trakasserier pga vem man vill dela sitt liv med. 

En vecka varje år får människor som identifierar sig som bi, homo och transsexuella stå i centrum och visa sin kärlek mer offentligt än de annars vågar (tror jag). Det är ju massor av föredrag under veckan också, men jag deltog bara på ett panelsamtal om trans i yrkeslivet, vilket var väldigt intressant, men jag måste skriva separat om det. (nästa år kanske jag tom har pressleg!)

Jag är faktiskt också otroligt glad över att bo i ett land där man får fotografera på allmän plats. I Paris tex är det förbjudet. Jag älskar ju som bekant min kamera och att liksom bara vara där och ta alla snygga bilder utan att det egentligen märks så mycket. Den här gången gjorde kameran verkligen sitt jobb med bravur! 1302 bilder kom jag hem med och då var både jag och kameran så trötta att minneskortet var fullt, batteriet var slut och objektivet börjat glappa. ;-) 

Mitt statement om att jag kommit förbi "fult och suddigt fasen" fick jag äta upp eftersom många bilder blev just "fula och suddiga" men trots att jag rensat bort de värsta missarna var det såååå många snygga bilder kvar, men man måste välja. Annars drunknar man i bilder och då fyller de ju ingen funktion.

Sålla, sålla, sålla så var jag nere på 70 och nu har jag valt ut mina 11 favvo bilder.
Pride gav verkligen utrymme för allt även i år, jag älskar kontrasterna mellan tågets alla människor.
Det är så lätt att hamna i "roligt och gulligt" facket eller "kändisfacket" eller "kvotfacket" när man ska spegla olika aktiviteter i texter och bilder, men jag har valt utifrån vilka bilder jag själv tycker är läckrast inte utifrån vem som är på bilden.

Vänsterpartiet och Moderaterna var supertaggade och bjöd på sjukt läckra bilder. Sossarna var som sig bör lite mer lagom i mittenfacket. De lyckades knipa en plats genom killen med "Hillary for president" t-shirten. Så galet kul att även lite Amerikanskt presidentval kom in i tåget.

Kärlek och politik är tätt sammanknutet både i Pridens budskap. Kärleken är fortfarande så laddad att den tom är förbjuden och belagd med dödsstraff i vissa av världens länder. Jag hoppas att det är en av de frågorna som våra politiker tar upp och driver i internationella sammanhang i tex FN eftersom dödsstraffet måste förpassas till det förgångna- av ren princip. Ingen människa kan äga rätten att avsluta en annan människas liv anser jag.

Att ta livet av någon människa för att de älskar någon av "fel kön" är så fruktansvärt att jag inte ens kan ta in det. All kärlek är fin kärlek! Därför valde jag att avsluta mitt bildreportage med det fina paret som stod precis bredvid mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar