onsdag 24 augusti 2016

Kvinna med rätt att välja!

Ok avgränsa dig nu! Jag KAN inte skriva allting som hör ämnet till för då hinner jag inte...
Hinner inte vaddå?
Leva till exempel...

Typiskt mig att öppna med en sån dialog. Typiskt min hjärna. Jag skulle ju skriva om valfrihet...
Just idag har jag retat upp mig på fransmännens agerande gentemot muslimska kvinnor i Burkini eller sjal, eller slöja.

Tanken är ju att koppla ihop det jag läser med mitt eget liv, och den här gången handlar det om kvinnors rätt att själva få bestämma över sina liv och sina kroppar. Personligen anser jag att det är för många män som tar sig friheten att bestämma hur kvinnor ska se ut, vara, vad de ska tycka, vad de ska ha på sig, och om de får älska vem de vill, och en massa andra saker som jag inte kan gå in på nu.

Just i det här sammanhanget har bilden av 4! män som tvingar 1! kvinna att klä av sig en extra laddning.
Här är en annan länk om denna nyhet från: Göteborgsposten

Vart finns kopplingen mellan en kvinna i sjal och en man som skjuter ner oskyldiga civila i terrordåd?
Om kvinnor bär någon slags kollektiv skuld för mäns idiotbeteende vad bär då männen för kollektiv skuld?

Det är faktiskt ofrånkomligt att se det som att man igen skjuter över ansvaret för massor av saker som de inte alls rår på på kvinnorna. Om man på något sätt tror att problemen med terrorism tex genom att förbjuda kvinnor att klä sig som de vill så har man ju verkligen missat en stor poäng. Fattigdom och social isolering är långt mycket större problem än kvinnor med sjal.

Som alltid tror jag att det handlar om politik och pengar.

Kvinnor ska inte utmana mäns maktpositioner.

Det var ju en kvinna som hittade på Burkinin, det kan ju inte tolereras. Naturligtvis är detta bara en ren spekulation från min sida. Det finns nog inte heller en kristallklar "sanning". Det finns dock en hel massa underliggande uppfattningar om hur kvinnor ska vara, men det finns sannolikt ingen politiker som skulle gå ut och säga det öppet. Istället fokuserar man sig på symboler för terrorism, eller symboler som kan tolkas att ha koppling till terrorism...

I slutänden handlar det ju givetvis om att bli omvald. Terrorism eller rättare sagt åtgärder för att "bekämpa" terrorismen är ju så mycket lättare att vinna ett val på än att arbeta långsiktigt med integration och social rättvisa.

Jag har ju nu fått möjlighet att plugga igen, och den här gången blir det journalistik. När jag sökte ett skolfoto jobb för några år sen var det en manlig fotograf som intervjuade mig. Jag berättade sanningsenligt att jag helst ville jobba som pressfotograf.

Hans svar var:
-Det kommer du aldrig att klara för du är ju kvinna! Pressfoto är ju ett apberg och det klarar bara män. Det visste han eftersom han jobbat som pressfotograf en period i sitt liv.

Jaha det var ju en ovanligt korkad kommentar tänkte jag. Det var så korkad att jag fortfarande kommer ihåg den! Det kommer ju bli väldigt jobbigt för honom och andra män som känner sig hotade av kvinnor när jag säljer mina första reportage.

Kvinnliga pressfotografer är tyvärr i minoritet och verkar ha svårt att göra sig hörda i mediabruset. (Här kan ni läsa mer om kvinnliga pressfotografer.) OM nu pressfotot är ett apberg får man väl gå runt berget så man kommer in bakvägen tänker jag. Det är där de bästa reportagen gömmer sig i vilket fall.

Jag vill berätta om kvinnorna i mina reportage och jag tror tyvärr att jag kommer att behöva skriva om män som kränker kvinnors självbestämmanderätt även i framtiden; i demokratins namn i religionens namn eller genom att skära sönder den sociala välfärden så att kvinnor tvingas bära den på sina axlar också.

Min favoritgren råkar vara att ifrågasätta saker, och nu är ju en brännande het fråga om vart gränsen går för vilka typer av klädsel man får ha på sig på en strand tex. Burkini är förbjuden, men hur är det med våtdräkt? Mössa? Eller om jag som icke-muslimsk kvinna sätter på mig plagg som kan tolkas som religiösa, är det också förbjudet?

Fortsättning följer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar