fredag 10 juni 2016

Låtsas som det regnar!

Rubriken på det här inlägget är ju ett uttryck, som jag tolkar som en slags "om man ignorerar något så kan man intala sig att det aldrig har hänt". Ett annat sätt att tolka samma uttryck är att man mörkar. Om man blånekar och lägger locket på så hoppas man att skandalen blåser förbi och man kan fortsätta som vanligt.

Möjligen skulle detta resonemang kunna appliceras på Enskede-Årsta- Vantörs stadsdelsförvaltnings agerande i mitt ärende. Jag kan ju inte se in i deras hjärnor så jag kan bara göra antaganden utifrån deras agerande mot mig.

Ni vet ju mycket om det som har hänt, men jag måste fortsätta att skriva om detta mer för att det har påverkat mig så oerhört mycket. Jag började jobba för den chef den här konflikten rör i september 2012. Redan efter några veckor blev vi osams om lönen och jag vägrade godta hennes lönedumpning. Jag skrev alltså aldrig på anställningsbeviset.

Jag vädrade min åsikt på fb- mindre smart och en kollega ansåg att det var en bra sak att informera min chef om det. Vi hade ett möte om det, min chef, den dåvarande biträdande chefen och jag. Jag meddelade min åsikt om att de kollar vad jag skriver på fb. Varpå min chef meddelade att det inte var de själva som kollade sina anställdas förehavanden på nätet utan i det här fallet var det en kollega i min enhet som delat med sig av informationen.

Intressant nog så frågade hon om en annan person också skrivit på inlägget. Alltså har kollegan bara kopierat ner inlägg som jag skrivit. Min fd chef drog på sitt mest dramatiska jag och tryckte på hur kränkt hon känt sig när jag skrivit detta inlägg. Hon vände sig instinktivt mot datorn på skrivbordet och sade att hon lätt kunde kolla om den andra personen också skrivit på inlägget.

Jag jobbade på en väldigt liten förskola och hade precis börjat jobba där. Alltså kände jag ingen i enheten. Förövrigt så tänker jag att man måste ha något slags motiv för att göra en sån handling som personen gjorde. I det här avseendet så är min egen analys/tolkning att personen som kopierade ner inläggen gjorde det för att sänka mig och höja sig själv.

Vid den här tidpunkten var bara två av mina dåvarande kollegor på samma förskola med på fb och när jag tillslut blockade de 2 personer som jobbade på avdelningen bredvid mig och som var med på fb upphörde informationsflödet till min fd chef och det blev relativt lugnt ett tag för mig..

Sammanlagt fyra inlägg under en period på 2 månader kopierades ner och skickades till min chef. Tänk att jag var så pass intressant för min kollega att hon orkade bevaka min fb i 2månader och 1v, att hon lade så mycket energi på att bedöma om statusen var tillräckligt "allvarlig" för att väcka den typen av reaktion som hon ville framkalla och att faktiskt kopiera ner det och skicka det till min fd chef!

Tänk sen vad mycket energi min fd chef har lagt på att läsa denna information att ta till sig den samt att agera på informationen dvs att använda dessa skärmdumpar som ett påtryckningsmedel mot mig. Hon ifrågasatte tex om jag var sjuk pga att att jag fotograferat "en brand i Älta centrum" dagen innan. Hon tyckte att jag skulle komma till jobbet eftersom det var kort med personal. När jag meddelade att jag inte kommer till jobbet innan jag var frisk så hotade hon med att "lägga ett ärende" om detta.

Jag måste ha stressat henne enormt mycket eftersom jag aldrig lät mig påverkas av hennes hot i den mån att jag "lydde" henne. Jag såg ju igenom hennes "retorik" ganska snabbt och en ledare som bygger hela sitt ledarskap på att hota och skrämma människor till lydnad gillar ju knappast när människor inte låter sig påverkas och därmed inte lyder. En sådan människa gör dem ju osäkra på sin egen maktposition och alltså måste man göra sig av med denna potentiellt "farliga" personen.

Egentligen är det ju fel att säga att jag inte påverkades eftersom jag påverkades enormt mycket i termer av stress men jag gav aldrig henne den tillfredsställelsen att göra min reaktion synlig.

Min fd chef med stöd av en HR-person valde att systematiskt motarbeta och kränka mig så mycket att jag skulle välja att säga upp mig själv, vilket jag också gjorde och känner mig helt nöjd med. Det de inte lyckades med var att få mig att glömma allt som hänt och gå vidare.

Nu när jag återhämtat mig från min krasch så har jag börjat begära ut handlingar från min förra arbetsplats. Chefens mejl är offentlig handling i Stockholms stad och därför tänkte jag att min fd chef skulle kunna dela med sig av skärmdumparna nu när det gått 4år nästan; så jag skickade henne ett mejl.

Jag bad att få ut mejl på 4st skärmdumpar och en lista som min kollega skrivit på min fd chefs uppmaning. Jag vet exakt vilka datum jag har skrivit vad och skrev dem i mejlet för att det skulle vara lättare att söka upp de mejl som inkommit på respektive datum.

Nu har det gått ca en månad och jag har fått ut ungefär 600 sidor med mejl och div andra papper som jag INTE begärt ut. Intressant och fruktansvärt jobbig läsning eftersom det är så oerhört mycket kränkningar och hets i mejlen mot mig, men det är ändå bra att läsa för att få en insikt i vilken oerhörd okunskap som hon har om NPF diagnoser trots att hon är förskolechef. Jag kan alltså använda mig av hennes okunskap för att sprida kunskap...

Dock saknas fortfarande skärmdumparna och listan. Min fd chef vill absolut inte kännas vid varken skärmdumpar eller lista utan hon vill hellre att jag ska berätta om vad jag gjort hos Arbetslivsresurs. Det var ett fint försök att avleda min uppmärksamhet som säkert hade fungerat om det inte hade varit för min oerhörda envishet att hålla fast vid grundfrågan-dvs skärmdumpar och lista. Tjänstemännen på Enskede-Årsta Vantör Stadsdelsförvaltning vill inte heller kännas vid varken skärmdumpar eller lista!

Det finns en psykologisk term även för denna typ av beteende såklart. Det kallas för "Gaslighting" och är ett uttryck för psykisk misshandel. https://sv.wikipedia.org/wiki/Gaslighting  Genom att undanhålla bevis försöker man bringa motparten ur balans. Genom att förneka att dokumenten finns så försöker de rädda sitt eget anseende.

Tyvärr för oss båda har de börjat dribbla med fel person. Jag blir mer PÅ ju mer AV de är och jag har tröttnat på att bli behandlad som mindre vetande av dem. Jag VET ju att dokumenten finns! Alltså är det ingen smart idé att låtsas som att de inte finns. Tyvärr är det vanligt att blanda ihop adhd och begåvningshandikapp. Jag vet ju inte vad motivet till denna mörkläggning är, jag kan bara spekulera. En teori som inte känns alltför långsökt är att det vet att det de utsatt mig för är otillåtet. Jag har svårt att tro att någon skulle anstränga sig lika hårt för att försöka mörklägga något som är helt ok för någon annan att granska. Då behöver man ju inte mörka!

Alltså ljuger någon. Jag ljuger inte om att jag har skrivit på fb. Jag har svårt att tro att min fd kollega skulle ljugit för mig ang listan,och därmed så måste resonemanget knytas ihop med att arbetsgivarsidan ljuger.

Om personalavdelningen på Enskede Årsta Vantör Stadsdelsförvaltning läser det här inlägget så vet ni nu om att jag inte tänker medverka till ert myglande. Om ni vill göra det rätta så kan ni ta fram handlingarna så att jag kan få ut dem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar