torsdag 30 juni 2016

Kära Tante...



Plötsligt har jag klivit in i två andra människors liv. Det är kanske inte så ovanligt om det inte vore för att jag inte hade en aning om vilka människorna var förrän igår! 

Hösten 2010 började jag på GFU på Folkuniversitet i Stockholm, som var en fotoutbildning på halvtid ett år. Första "läxan" var att ta med oss några svartvita bilder vi tyckte om. Efter dagens lektion promenerade jag Drottninggatan ner från Odenplan förbi T-centralen och ner mot Gamla Stan. Solen sken och jag kände mig lite "hög", kanske av känslan att äntligen vara i rätt sammanhang... Kanske av spänningen den nya kursen skulle innebära...

Vart hittar man svartvita bilder?? 
Jag köpte några snygga svartvita bilder någonstans på vägen. Phu läxan var "säkrad"...
Jag promenerade ner längs någon gränd och dök in i en antik affär. Jag tittade lite och börja bläddra bland bilderna. Det fanns en hel låda med gamla vykort. 

Jag fastnade för det här kortet, det var nåt särskilt, nåt som stod ut från mängden med det här kortet... Förnuftet i mig försökte nyansera beslutet och sade att jag borde hitta fler bilder som kunde vara speciella. Jag hittade ett till som jag köpte, men det är det här kortet som har funnits i mitt huvud i 6år i väntan på att jag skulle "göra" nåt med det... 

Vem var människan på bilden? Varför använde hon ett sånt högtravande språk? Vart ligger Warren Height? 

Texen lyder:
Tack snälla Tante för brefvet som var så roligt att få.
Här ser Tante en bit av vårt hus.
I slutet af juli reser jag hem Till Sverige.
Många hälsningar från Tantes Tillgifna 
Charlotte

Kortet är adresserat till:
Högvälborna
Friherrinnan 
J. Åkerhielm
f. Bonde
Ökna Säteri
Valla 
Sweden

Jag älskar att Googla saker. Jag har en obändig nyfikenhet och när jag väl fått upp ett spår som är så pass intressant som detta går det ju inte bara att släppa det! Mitt nya yrke är journalist- en grävande journalist. (Jag vet inte om det finns- ickegrävande journalister, men det hör inte hit.) 

Steg ett. Googla J Åkerhielm född Bonde. Hon hette Ingeborg Wilhelmina Åkerhielm. Jag hade till och med sån tur att jag kunde hitta henne på MyHeritage! och ändå mer tur för att jag kunde organisera in henne i mitt släktträd. Avlägset och långt tillbaka, men det är inte så viktigt för mig. Det som är spännande är att hon har varit ägare till godset Ökna i Katrineholms socken. Den äldsta kända ägaren av det godset blev stamfar till den adliga ätten Lillie som är en rakt nedstigande anfader till mig!

Nu finns det ju inte särskilt mycket "adlighet" kvar i varken mig eller samhället med onekligen väcker hon väldigt många frågor hos mig som naturligtvis relaterar till mitt eget liv. Synen på kvinnan tex har ju förändrat väldigt mycket över de över hundra år som passerat. Synen på kvinnan och "kvinnohistoria" är ju ett väldigt spännande ämne som jag har tänkt mycket på och vill fördjupa mig i framöver. Kanske det tom blir en bok såsmåningom... 

Vem var kortets avsändare då? Charlotte och Warren Height var de enda ledtrådarna. Jag trodde först att Warren Height låg i USA, men med lite mer noggrann efterforskning och efter att jag tittat lite mer noggrant på kortet så kom jag fram till att hon bodde i England. 

Kvinnan som skickade kortet hette Charlotte Alexandra och var barn till Kaptenen Ernst Carl Gustav Alexander von Post som var arrendator på Djulö Säteri som jag förstår det av kyrkboken. 

Charlotte gifte sig sen med Alfred David Stuart som var börsmäklare den 5:e feb 1913. Samma år som kortet är stämplat. Först i Reading i England och sen i Valla i Sverige. Kanske är det hon på bilden. Det var var vanligt att man skickade visitkort på den tiden.

Åkte hon hem? 
Hur kände de varandra? 

Varför står det retur: Professor Hedin Medevi brunn? 

Vet ni det? Mejla mig gärna. Jag är oerhört nyfiken på att veta mer om dessa två kvinnor. Kanske kan jag skriva mer om deras historia framöver. Vi får se. Håll utkik här. :-)

Journalist... javisst! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar