onsdag 16 december 2015

Släktforskning

Jag började släktforska för några år sen, det går lite i perioder hur mycket jag håller på, men just nu har jag precis kommit på igen efter att ha varit av ett långt tag.

Problemet jag har att tampas med är att jag börjat på ALLA möjliga grenar samtidigt. Jag har lagt till typ alla släktingar till alla släktingar och deras släktingar... Ni hör ju själva. Jag har lagt mitt träd på MyHeritage som många andra forskare, men jag har insett nu att jag måste gå en kurs och få någon slags systematik i mitt sökande. 

Jag är så otroligt otålig och ganska bekväm av mig, eller rättare sagt jag undviker det som är kräver mycket koncentration och uthållighet, dvs att söka i kyrkböckerna. När jag väl söker upp någon bok och börjar leta efter någon intressant människa så kan det ju gå flera timmar bara att till exempel följa upp hur personen flyttade. 

Hur bodde de, går det att hitta bilder, vart jobbade personen, vad ägde de när de dog? Det finns massor av information om man bara orkar leta. Google är superbra. Allt finns på nätet. Saken är att jag har ungefär 2500 personer i mitt träd. Jag har inte 2500 flikar öppna på skrivbordet samtidigt, men säkert 10 och ett par olika kyrkböcker uppslagna samtidigt... 

Det BLIR rörigt. MEN det ger också världens kick när man hittar ny information. Varje gång jag sätter igång får jag en känsla av GUD vad spännande och satan att det ska vara så svårt att hålla sig till EN person i taget. Det är sååå svårt. Den ena människan leder ju till den andra, som leder till en plats, som har en sån oerhööört spännande historia! hahaha  

Släktforskning är ju egentligen mycket mer än att bara leta upp namn på sina förfäder. Dessa människor var ju en del av ett sammanhang. Vi alla blir ju påverkade av tidens anda, och de politiska vindar som blåste för tillfället. 

Jag har hittat en människa som var salpetersjudare. I korthet var det statligt anställda män som hade i uppgift att utvinna salpeter ur jorden under stallen för att det skulle kunna användas till att göra krut till kanoner och musköter under alla krig från Gustav Vasas tid fram till början på 1800-talet. 

Krig är tyvärr inget nytt påfund. Jag visste inte ens vad det var förrän jag Googlat upp det. När jag läste vad en sådan gjorde vecklade en helt ny scen ut sig framför ögonen. Jag såg plötsligt slagfältet framför mig och kom såsmångingom in på Historieätarna Stormaktstiden i tanken. Ni vet det avsnittet där de lagar mat i fält. 

Nu kommer jag ju inte ihåg vad just min gubbe hette, eller ens när han levde, så jag måste få återkomma om det nån gång längre fram- om jag kommer ihåg! Det leder mig tillbaka till det detta med minnet. Eller det icke-fungerande minnet. 

Arbetsminnet är nersatt hos människor med Adhd/add- som jag, och det går att träna hur vet jag inte riktigt dock. Det som är frustrerande ibland är att minnet behöver struktur för att fungera och jag förmår inte skapa struktur i mitt eget minne. Det korta minnet behöver kopplas ihop med det långa minnet och den kopplingen verkar inte fungera så bra heller hos mig. Minnet blir avsevärt sämre om man har brist på omega 3 fettsyror, och det finns ett samband mellan adhd och brist på omega 3 fettsyror hos mamman under graviditeten. 

Graviditets och amnings virrighet är också kopplat till brist på omega 3. Det fina är att vi inte alls behöver köpa dyra kapslar med fiskolja utan det går bra med rapsolja. Det är i alla fall min slutsats efter att jag har googlat och pratat med dietisten efter min överviktsoperation. Fettsyrorna är livsnödvändiga. Det var visst ett snedspår...

Tillbaka till min släktforskning så är mitt andra stora problem förutom snedspåren att jag har dubbelregistrerat massor av människor. Snabba resultat är roligare än att vara sådär oerhört noggrann- iallafall när det inte blir så mycket fel, men snabba resultat brukar ofta generera fler fel...  

Jag har massor av Valloner i mina anor, och Vallonerna var smeder och bodde på bruk. De pratade inte svenska och hade en annan religion än svenskarna. Gissningsvis var det därför de gifte sig med någon annan som också var Vallon. Alla fick 10 barn typ och alla heter samma namn. Gaaah!!!

Allting blir så oerhört invecklat, men det finns så mycket spännande att läsa. Sätter man historien i perspektiv till nutid så märker man att vi i ganska hög grad upprepar oss själva. Import av utländsk arbetskraft, religionsfrihet, integration... det är ju bara några saker där debatten känns lika aktuell nu som på 1700 och 1800-talet. Årstafrun drabbades av förbudet mot lyxkonsumtion i slutet av 1800-talet och var tvungen att dricka café i bersån där ingen skulle märka att det dracks kaffe. 
Tyvärr blev hon påkommen och fick böta dyra pengar. 

Konsumtion av lyxvaror, skatter, import och export balans, synen på förnuftet och för att inte nämna kvinnlig rösträtt som sågs som samhällsomstörtande, och rent av farligt i början på 1900-talet i överklassen är också intressanta kapitel i vår historia tycker jag. Kvinnan verkar överlag vara kopplad till kaos och kaos är farligt för det går inte att kontrollera... 

Jag skulle egentligen ha skrivit ihop ett bättre sammanfattande avslut, men nu måste jag verkligen avsluta det här inlägget innan jag glider in på nåt nytt spännande spår. ;-)

1 kommentar:

  1. Så spännande och så roligt med historia! Vilka yrken det fanns förr.

    SvaraRadera