onsdag 30 december 2015

Livet är ju inte linjärt!

Alla kaotiska system är icke-linjära, men alla icke-linjära system är inte kaotiska.

Vårterminen 2014 fick jag möjlighet att delta i en studiecirkel via Attention som hette skriv ditt liv. Det var en liten grupp på ca 5pers som träffades ett antal gånger under en termin för att skriva om våra liv. Jag kom en lång bit innan jag fick skrivkramp och körde fast. Studiecirkeln och terminen tog slut, men mitt nya liv hade precis börjat även om jag inte insåg det då!

Jag har skrivit tidigare om att kaos och kreativitet hör ihop. VAD man sen lägger i begreppen kaos och kreativitet är ju helt subjektiva. Det finns ju ingen "objektivt bra konst" tex. 

Häromdagen var jag så arg och ledsen över det mesta i livet eller egentligen var det nog mest min egen oförmåga att hantera mina egna känslor och styra mitt fokus tex som jag var arg och ledsen över eftersom det skapar så ohanterligt mycket stress och spänningar som i sin tur gör att jag mår ändå sämre. Jag satt och googlade på stress och stressrelaterade problem, och som man gör på nätet så klickar man sig vidare när man hittar intressanta länkar. 

Plötsligt hade jag hamnat på en amerikansk sida om add kopplat till hur hjärnan fungerar. här hittar ni en länk: adhd Learning. (Tyvärr hittar jag inte länken jag läste på just nu, men så fort jag hittar den lägger jag ut den också.)

PÅ sidan stod det att ADD-personer ofta är mer visuella och därför fungerar det bättre att använda mindmaps än listor tex. Listor är linjära och ADD-hjärnor är mer kaotiska. 

Jag tycker att det stämmer in väldigt väl på mig eftersom min hjärna känns mer kaotisk än linjär. Jag är en person som tar in väldigt mycket visuellt; jag gillar att läsa och observera, jag är även en auditiv person som lär mig genom att lyssna. 

Jag började titta på mindmapping programvaror till datorn. De programvaror jag sett är väldigt dyra, så om ni har tips på billiga och bra programvaror får ni gärna tipsa. Den programvaran som jag såg hette iMindmap. Där kunde man länka in bilder, länkar och allt möjligt spännande till sin tankekarta. 

Tankekartor på datorn är superbra, men jag känner också ett stort behov av att kunna hänga upp mina bilder, och papper på väggen. Sådär som de gör i filmer när de ska lösa brottsfall. Här i min lägenhet finns det väldigt begränsat med såna utrymmen om jag inte ska använda golvet, och det blir så opraktiskt.

Jag känner också ett större behov av utrymme rent fysiskt för att kunna få plats med tex en bra arbetsplats helst ett kontor/studio. Jag har också någon slags romantiskt dröm om att flytta ut på landet till ett STORT hus....

När min vän var över på middag häromdagen började vi prata om husen på landet och när jag sen gick in på Hemnet så fanns det ju där! Ett jättefint rött hus med vita knutar, björkallé och stora glasverandor... Det stod skogsfastighet i beskrivningen, men jag såg ju bara det där superfina huset! (och massor av andra fina hus). 

Nästa dag ringde telefonen.
-Hej det här är Katarina (påhittat namn) från fastighetsförmedlingen. 
-Jaha! Hej!
-Ja du hade ju anmält intresse för den här fastigheten. 
-Ja just det...
-Ja det ingår ju 8ha skog till fastigheten, ja och huset är ju inte vinterisolerat.
-Hade du tänkt ha det som vinterbostad?
- Eh jag vet inte vad jag tänkt riktigt... Det låter som att det krävs mycket renoveringar då för att det ska gå att bo där?
-Ja eller så blir det väldigt höga uppvärmningskostnader.
-Det är några andra som också anmält intresse så jag har en visning i mitten av januari om du är intresserad får du gärna komma då. 

Alltså jag vet inte riktigt vad jag trodde när jag skickade iväg min intresseanmälan.... Jag har ju lite svårt att tro att jag skulle trivas mitt ute i skogen i bäcksvart mörker större delen av året.... Jag ser inte mig själv som en skogsarbetare... Hahaha

Jag skulle helst vilja ha ett stort gammalt hus i närheten av Stockholm eftersom jag har hela min familj och alla mina vänner här.... Och mest av allt behöver jag ju en arbetsplats där jag kan sitta och arbeta med mitt skrivande och fotograferande.

Min förhoppning framöver är att jag ska använda mig av det jag gillar mest, dvs möten med människor, och att få en möjlighet att skriva deras historier. Jag kommer att lägga ut mina intervjuer här på min blogg om mitt liv, och precis på samma sätt som att min hjärna inte är linjär så kommer jag inte att styra in mina intervjuer i ett schematiskt tänk. Det känns så mycket mer spännande med mindmapsmetoden, för man ser inte alltid den uppenbara kopplingen förrän mycket senare och då kanske jag har missat nånting jättespännande helt i onödan. ;-)

Jag släppte mitt bokmanus i över ett år och funderade på hur jag kan skriva klart det men det är ju aningen klurigt att skriva en bok om sitt liv när man är mitt uppe i det det är ju ingen linjär historia jag skriver om mitt liv, typ jag föddes, gick i skolan arbetade gick i pension och dog. Jag vill ju berätta för er om mitt liv och hur mitt liv med add fungerar. Därför skriver jag nu här på min blogg istället så att jag också kan berätta om alla människor jag möter som jag vill berätta om, mötena som är en del av mig och hur jag lever mitt liv. 

Vill du bli intervjuad?

Jag behöver många att träna på. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar