tisdag 12 maj 2015

Lite bakgrund

Vad är ADD? Vad betyder det?

ADD är en förkortning av Attention Deficit Disorder. ADHD är en förkortning av Attention Deficit Hyperactive Disorder. Skillnaden är helt enkelt att en ADD hjärna är underaktiv medan en ADHD hjärna är överaktiv.

Jag blev utredd för ADD hösten 2010. Det var omtumlande att få veta vad som "var fel" men ändå en lättnad. Både jag och min familj hade länge anat att det var nåt som var "fel". Det som var avgörande för att jag påbörjade en utredning var att jag fick sparken från ytterligare ett jobb.

Jag har en fil kand i barn och ungdomsvetenskap och pedagogik från Lärarhögskolan i Stockholm. Jag har jobbat som förskollärare sen 2002. Jag har jobbat på 10 olika förskolor på 13år och varvat med studier i Mänskliga rättigheter och foto. Jag har även jobbat extra i äldreomsorgen för att försörja mig.

Jag tänkte hela tiden att orsaken till att jag inte trivdes eller kunde vara kvar på förskolorna låg utanför mig. Det var kollegorna, chefen, miljön etc. Jag fick dock jobb på en förskola där jag ändå trivdes och hade kollegor som jag gillade, men det fungerade ändå inte. Jag insåg då att jag hade del i det som hände. Min mamma skickade in en remiss för utredning och tillslut fick jag svaret. JA du har ADD.

Jaha tänkte jag. Jag tar tag i det sen. Jag lade det i facket med alla andra saker som jag skulle ta tag i senare. Jag var mitt uppe i en fotoutbildning och hade absolut inte tid att fundera över detta nya. Problemet är ju bara att livet pågår ju här och nu. Det är svårt att skjuta upp livet.

Just detta att skjuta upp allting är ett av de mest signifikanta aspekterna av ADD. Jag skjuter upp allting till en annan dag, en annan vecka, månad år ett annat liv. Allt som är tråkigt dvs. Det som är roligt går ju fort och lätt.

Jag började nysta och försöka förstå vad ADD är och hur det påverkade mig. Jag hittade inte så mycket info då och fick ingen info från psykiatrin märkligt nog. Nu har det gått 4,5år och jag börjar äntligen landa i vad min diagnos betyder och hur jag fungerar. Det är en sak att förstå på ytan, ungefär som att man läser en bok, och en annan sak att förstå på djupet, ungefär som att man verkligen jobbar med en text och analyserar den på djupet. Kanske t o m flera gånger.

Nästa steg är att förklara för andra hur man fungerar och vad man behöver för att må bra. Den här bloggen hoppas jag kan underlätta för mig och människor runt omkring mig att förstå hur jag fungerar och jag hoppas ju också att andra ska slippa en del av alla prövningar jag varit igenom i mitt liv.

Fortsätt följa min blogg så får ni veta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar